Blogger templates

Blogger news

Blogroll

About

Blogger tarafından desteklenmektedir.
4 Mart 2013 Pazartesi



Sayfa 3:

Kur'an Nedir’in ve Kur’ân’ın Bütünlüğü Üzerine’nin üçüncü başlığını mütalaanızın sonuçlarını maddeler halinde yazınız.

Hedef Tarih: 22 Mart 2013

6 yorum:

Unknown dedi ki...

Kezban BOSTAN/10040079-İDKAB-2
KUR'AN NEDİR?
Nesne ve olayların bir toplum, sınıf ya da insan bakımından taşıdığı önemi belirleyen niteliğine değer denir.Değer insan gerçeğinin bir olgusudur ve insanın kendisini ifade etmesidir. İnsan akıl sahibi bir varlık olduğu için değerleri vardır.Yine insanın hayata anlam vermesi insanın varlık bilincine ermesi,içinde bulunduğu nimetleri idrak etmesi,yeteneklerinin sınırını bilmesidir.İnsanın anlam arayışı ise onun fıtri yeteneklerini keşfetmesi,bu sayede hayatın problemleriyle başa çıkacak yetenek kazanması ve mutlu olmasıdır. İnsan hayatına hangi değerlerle anlam veriyorsa o değerler yapıp etmelerine yön verir.Kişinin bir bütün olarak hayatın anlamını keşfetmesi bir amel, eylem ortaya koymasına bir şeyi bir insanı sevmesine ve kaçınılmaz acıya sabretmesine bağlıdır.Ayrıca insan hayatını anlamlandırırken kendi eylemlerini, hareketlerini anlamsız bulmaz ve hiç bir insan kendi yeteneklerinden kuşku duymaz.Aksine her eyleminde bir anlam bulur.Anlam arayışında başarılı olan insan mutlu başarısız olan ise mutsuz olur.
Kişi elde ettiği bilgilerle tutumlar içinde bulunur.Bu bilgi insanda kalmaz başkalarına aktarılır.Nesilden nesile aktarılan bu bilgi insan türünün ortak malı olur.Bu da kültürü oluşturur.Kültürün bir kısmı onu oluşturan millete özgüdür.Buna "özgü kültür" denirken bir kısmı da bütün insanlığa hastır onun ortak malıdır.Buna da "ortak kültür" denir.
Ortak kültürün temelinde Kur'anı Kerim ve Hz.Muhammed vardır.Kur'an insanın bütün varlık koşullarıyla uyumlu bir kitaptır. Hz. Peygamber ise insanlığın rehberi, Kur'an ahlakıyla ahlaklanan insanın hayatını anlamlandırmada önder bir şahsiyettir.

Unknown dedi ki...

Kezban BOSTAN/10040079-İDKAB-2
KUR'AN'IN BÜTÜNLÜĞÜ ÜZERİNE-3.BÖLÜM
Kur'anı tefsir etmede Kur'anın kendisi tek başına yeterli değildir.Bunun yanı sıra Hz. Peygamber ve sahabenin açıklamaları da tefsir kaynakları içinde sayılmaktadır. Bütün bunlarla birlikte Kur'anın indirildiği dönemi o dönemin örf ve adetlerini, değerlerini,hadiselerini ve Arap dilinin inceliklerini de bilmek gerekir.
İslam bilginlerine göre sünnet Kur'an tefsirinde ikinci önemli kaynaktır.Hz. Peygamber sadece Kur'anı okumakla görevli olmayıp onu muhataplarına açıklamak,anlatmak ve bizzat yaşamakla da görevliydi. Rasulullah olmadan Kur'anın hükümlerini anlamak imkansızdı. Çünkü Kur'an'da namaz kılın deniyor ama namazın nasıl kılınacağından bahsedilmiyordu.Biz namazın nasıl kılınacağını rasulullahtan öğreniyoruz. Ancak Rasulullah Kur'anın hepsini açıklamamıştır.Yeri geldikçe, ashabın sorularına cevap verirken bu görevi yapmıştır.
Kur'an tefsirinin bir diğer kaynağına gelince bu da sahabenin beyanıdır.Ancak sünnetle sahabe görüşleri arasında derece ve değer farkı vardır.Bu konuda onların mevkilerini gözardı etmek insafsızlık olur.
Sonuç itibariyle Kur'anın yanında sünnet ve sahabe görüşleri Kur'anın bir bütün olarak anlaşılmasında son derece önemlidir.

Unknown dedi ki...

NURAY YEŞİLOĞLU/11040347-İDKAB2
KUR’AN’IN BÜTÜNLÜĞÜ ÜZERİNE III.BÖLÜM
Tefsir yapabilmek için ilk şart Arap dilinin özelliklerini bilmektir.Arapça’nın Kur’an’ın indiği dönemdeki anlamlarını,dil özelliklerini ve edebi sanatlarını bilmek gerekir.Kelimelerin sadece sözlük anlamlarını da bilmek yeterli değildir.Bu kelimeleri Kur’an’ın bütünlüğü içinde değerlendirmek gerekir.Kur’an’ın açıklamasında sünnetin oldukça büyük rolü vardır.Özellikle uygulama konusunda Peygamberin rolü inkar edilemez.Peygamber Kur’an’ın açıklayıcısıdır.Mesela ibadetlerin nasıl yapılacağı konusunda Kur’an’da ayrıntılı bilgi yoktur.Ancak Peygamberin sünnet ve hadisleriyle ibadetlere ait ayrıntılara ulaşabiliriz.Peygamberin hitap ettiği insanların yaş,bilgi,anlayış ve zeka seviyeleri farklıydı.Peygamber de buna göre konuları örneklendirmiş ve bu konular hakkında insanlara bilgi vermiştir.

Unknown dedi ki...

NURAY YEŞİLOĞLU/11040347-İDKAB2
KUR’AN NEDİR? III. BÖLÜM EK I-II-II
Değer,insan gerçeğinin bir olgusudur.İnsanın kendisini ifade etmesidir.Değer insanın varlıkla olan ilişkileri sonucu oluşur.İnsan akıl sahibi olduğu için değerleri vardır.Değer insanın hayata anlam vermesi,insanın sahip olduğu yetenekleri keşfetmesi ve mutluluğa ermesidir.İnsanın hayatına anlam vermesi onun ana amaçlarıyla ilişkilidir.İnsan kendisi için hangi değer daha önemli bir sıralama yapar.Bu sıralama kişiye göre değişir ve kimsenin bu duruma karışma hakkı yoktur.İnsanın hayatın anlamını keşfetmesi 3 yolla olur:
1.Amel/eylem ortaya koyarak,üreterek,eser yaparak,
2.Bir şeyi/bir insanı severek,karşılıklı etkileşerek,
3.Kaçınılmaz acıya bir tavır geliştirerek.
Yaşamak isteyen insan eylemlerinin,düşüncelerinin anlamsız olduğunu düşünmez;çünkü kişide onların bir anlamı ve önemi vardır.Kültür,insanın var olanlar hakkında hangi yolla olursa olsun edindiği bilgilerdir.Kültürde bilgi esastır.İnsanlar bu var olanların bilgisini farklı açılardan bakarak,farklı yöntemler kullanarak elde ederler.Böylece bilgi türleri oluşur.Bu bilgi türleri hayatı anlamlandırmak için bilgi verir.İnsan kendisini ve çevresini anlayamazsa yani hayatını anlamlı/değerli kılamazsa dış dünyayı tehlikeli bir alan olarak algılar.İnsan bu tehlikelere karşı savunma yapacağı için gerçekleri anlama yaşama kısmını tam olarak gerçekleştiremez.Kur’an rehberdir,insan modelinin nasıl olacağını göstermekte.Kur’an insanın gerçekleştirmesi için kurallar koymaktadır.Yani Kur’an insanın hayatını anlamlandıran kitaptır.Hz.Muhammed(sav)’in ise son peygamber olması kadar Kur’an’ın açıklayıcısı olması onun rehber insan olmasını sağlar.
Levhalar,taşıdıkları anlam ve verdikleri mesajlarla Türk ailesinin iletişiminde etkili olmuştur.Levhalarda iyiye yönlendiren mesajlar,hadisler,ayetler bulunmaktadır.İnsanların yüzüne karşı söyleyemeyeceğimiz şeyleri duvara astığımız anlamlı bir levha yazısıyla iletebiliriz.Bir toplumun kültürü; insanların yaşayışları,dinleri,sosyal-ekonomik yapısı hakkında bilgi verir.Şehir mimarisi ise insanların kültürünü yansıtır.Sadece mimariyle kalınmamış daha sonraları konuşma ve yazı ile de anlatılmaya başlanmıştır.İnsanın hayatını anlamlandıran Kur’an,etkisini insanların yaşadığı mekanda da gösterir.Çevremize baktığımızda Allah’ın “CEMİL“ sıfatını görmekteyiz.Dünya Allah’ın varlığının ve birliğinin delili,O’nun güzelliğinin bir yansımasıdır.İbadet etmek için camiler inşa edilmiştir.Cami mimarisine önem verilmiştir.Mesela Selimiye Camii’nin ana kubbesinde İhlas Suresi hattının bulunması gayet anlamlıdır.Mimar Sinan yaptığı eserlerde hiçbir şeyi rastgele yapmamış hepsine bir incelik, bir anlam katmıştır.Başta camiler olmak üzere tarihi çeşmeler,kütüphaneler,hastanelerde görülmeye değer anlamlar var.Ne yazık ki günümüzde bunlara dikkat edecek çok da kimse yok!

Unknown dedi ki...

YASEMİN ŞAHİN (11040447/İDKAB_2)
KUR’AN’IN BÜTÜNLÜĞÜ ÜZERİNE (PROF.DR.HALİS ALBAYRAK) 3.BÖLÜM
Kur’an-ı Kerim de tefsir kaynakları arasında yer alır.Kur’an_ı Kerim’in yanında Peygamberimizin ve sahabenin de açıklamaları İslam alimlerinin hemen hepsi tarafından tefsir kaynakları içinde yer alır.
Kur’anın tefsiri yapılırken de indirildiği dönemin özelliklerine ,sosyo_kültürel özelliklerini de göz önünde bulundurmalıyız.Yine ayrıca Kur’an’ın tefsirini yaparken Arap dilinin özelliklerini de bilmemiz gerekir.
Kur’an’ın tefsirinde ikinci kaynak sünnettir.Peygamberimiz Kur’an_ı sadece tebliğ etmekle kalmamış ayrıca Kur’an_ı açıklamıştır.Kur’an ayetleri kısadır.Hadisler ve sünnet bu ayetlerin açıklamasını yapar.Mesela ;Kur’an’da namazı kılın ,zekatı verin emredilmiştir.Ama kaç rekat kılınacağı ,ne kadar zekat verileceğini Peygamberimizden öğreniyoruz.Kur’an’ın tefsirinin bir diğer kaynağı da sahabenin açıklamalarıdır.
Aslında Kur’an’ın anlaşılmasında başvurulacak kaynaklar sadece Hz.Peygamber’in açıklamaları ,sahabe görüşleri ve tarih kaynakları değildir.İnsanoğlunun her alanda ürettiği bilgi birikimi de Kur’an tefsirinin kaynaklarındandır.
Sonuç olarak Kur’an diğer kitaplardan farklıdır.Çünkü Kur’an’da konular başlıklar altında düzenli bir şekilde geçmemektedir.Kur’an’ın farklı surelerinde aynı konunun bölümlerini bulabiliriz.Kur’an_ı Kerim mükemmel bir kitaptır,hiçbir eksikliği yoktur.

Unknown dedi ki...

YASEMİN ŞAHİN(11040447/İDKAB_2)
KUR’AN NEDİR?(PROF.DR.AHMET NEDİM SERİNSU)
3.BÖLÜM EKLER BÖLÜMÜ EK_1
İnsanın hayatına anlam katan ,insanın ayakta durabilmesini ,insanın acılarına dayanabilmesini sağlayan şey değerlerdir.Değerler insanın varlıkla olan ilişkileri sonucu oluşur.İnsan varlığın bilgisini kullanırken elde ettiği sonuçlar insana değer kazandırır.İnsan akıl sahibi bir varlıktır ve bunun içinde birtakım değerlere sahiptir.Değerler insana yol gösteren birtakım inançlardır diyebiliriz.İnsan hayatına hangi değerlerle anlam veriyorsa o değerler insanın davranışlarına yön verir.İnsan hayatında birtakım şeylere karar verirken bu değerler çerçevesinde karar verir,eylemlerini bu değerlere göre düzenler.
Bir eylemin değerliliği kişiden kişiye değişir.İnsanın bir bütün olarak varoluşunu gerçekleştirmesi hem iç hem dış dünyasıyla olur.İnsanın yaşadığı hayat koşulları değişebilir,bu nedenle insanın değerleride değişebilir ve insan zaman içinde değerlerini değiştirir.İnsanın hayatta kalmasını sağlayan şey onun içinde bulunduğu durumu meşrulaştırmasıdır.
İnsan sürekli bilgi alışverişi içinde bulunur,ve bu alışveriş süreci içinde elde ettiği bilgiler insanın tutumlarını etkiler ve bu tutumlarda insanın amellerine yön verir.İnsan bu bilgileri kültür içinde doğrudan ya da dolaylı olarak alır.İnsan varoluşunun sebebi bilgidir.İnsan hür bir varlıktır ve bu özgürlüğünü kullanarak yaşamak ister.Ancak insana örnek olacak kişiler gönderilmiştir ve bu kişiler Peygamberlerdir.Peygamberler insanlara nasıl insan olunacağının yolunu gösterirler.
Kur’an _ı Kerim insanın bütün varlık koşullarıyla uyumlu bir ilahi kitaptır.Kur’an’ın ifadeleri insanın fıtratına uygundur,ve insanın fıtri ihtiyaçlarını en mükemmel şekilde karşılar ve insana yön verir.Bu yüzden Kur’an insanın hayatını anlamlandıran kitaptır.Peygamberimizde insanlara en mükemmel örnek ve Kur’an’ın nasıl yaşanılacağını gösteren bir rehberdir ve insan olma imkanlarının yolunu gösteren somut bir örnektir.
İşte insanın kendini anlamlı kılması ve verimliliğini yüksek tutması için değerlerine sahip çıkmalıdır.İnsanın rehberi olan Kur’an_ı ve ona örnek olan Peygamberi anlamalı,bu çerçevede hayatını yaşamalıdır.
EK_2 TÜRK AİLESİNİN EV İÇİ DÜZENİNDE LEVHALAR
Türk aileleri ve misafirleriyle gününü yaşadığı oturma ve misafir odalarını süsleyen levhalar ,iç mimarisinin insanın ve toplumun davranış kalıplarını nasıl etkilediğine örnek olurlar.Çünkü bu levhalarda sadece süs değildir.İnsana birtakı m anlamlar ,mesajlar verir,ve insanın davranışlarını etkiler.Mülki ve ilmi ricalden bazıları güzel yazı yani hat sanatını öğrenerek güzel yazılar yazmışlardır.Bu güzel yazılar unutulmasın ,zayi olmasın diye tezhip olunduğu yani süslendiğini görmekteyiz.Levhalar verdikleri güzellikler ve mesajlarla insanı hayret verici bir duyguya götürür.İşte bu duygu insanı metafiziğe yönlendirir ve insanı Allah’a kadar yükselten hallere götürür.Levhalar insana iki türlü mesaj verir diyebiliriz.Bunlar;
1)Aşkın varlık _insan ilişkisine yönelik mesaj
2)İnsan _hayat ilişkisini içeren mesaj
Günümüzde gençliğimiz duvarlarını levhalarımız yerine posterler süslüyor.İnşaallah bu levha geleneğimize dönmeyi ümit ediyor ve temenni ediyoruz.
EK_3 OSMANLI MİMARİSİNDE KÜLTÜREL İFADELERİN GÖRSEL KULLANIMI
İnsan varolduğu günden beri mekana biçim vermiştir.Bu biçim verişte onun hayatı algılaması etkisi çok açıktır.Çünkü insan mekanla sadece fiziksel olmaktan öte psikolojik yönden de ilişki içindedir.İnsanın mekan psikolojisi insanın davranışlarını etkiler.
Mimari elemanlar ,Kur’ani ifadeler Kur’an ile hayatı anlamlandırmanın soyut olanı somut olana dönüştürmenin canlı örnekleridir.İnsanlar mimarilerini de inançlarına göre şekillendiriler.Mimariyi Kur’an’la şekillendiren insan ,Kur’ani ifadeleri unutmamak ,hep gözünün önünde bulundurmak için ,hayatını anlamlandıran kutsal kitabını mimarisinde kullanır ve Kur’ani ifadelerin hayatın kendi içinde tefsiri yapılır.